Pagina's

Heimwee

Paolo en Neno hebben mijn hart gestolen. Lento contento was by far de beste ostello- ervaring op mijn Via Francigena. Vanmorgen stonden beiden op om mij om 5h00 een ontbijt te bezorgen en uit te zwaaien. De tocht naar Sutri was wat Italië betreft ook één van de mooiste. Door het stadje Vetralla en nadien de uitgestrekte bossen en hazelnoot plantages. Steeds wandelend in de schaduw. Het was een mooie afsluiter. Inderdaad, onderweg heb ik de balans opgemaakt van mijn tocht. 

Ik heb 67 dagen gestapt en daarbij 1650 km te voet gedaan. Ik heb 4 keer, na een stapdag, trein of bus genomen:

In Besancon omdat met hemelvaart alle huizen waren volgeboekt.

In Lausanne met de metro het stad uit gespoord.

In Avenza, op de vlucht voor het Franco regime.

In Sutri, vandaag dus, naar Rome.

Samen toch goed voor 150 km die ik niet gewandeld heb.

De laatste goede mogelijkheid om gemakkelijk met de trein naar Rome verder te reizen was vanuit Capranica-Sutri. En ik heb deze kans gegrepen. Het is goed geweest. Ik wil nu naar huis, naar Lieve. In Rome aangekomen ben ik naar het Sint Pieters plein gestapt, ik heb de toeristen stroom die de st Pieters Basilica wilde bezoeken getrotseerd en heb er mijn Testimonium opgehaald. 


Daarna een tocht van vier kilometer door de stad naar het pelgrims verblijf in Trastevere. Morgenvroeg bus en trein naar Roma Fiumicino en dan vlucht naar Charleroi waar broer Walter mij komt ophalen.  

De Via Francigena is een tocht van grote verschillen en vooral fysiek veel, veel zwaarder dan de tocht naar Santiago die toch langer was. Veel minder pelgrims en dus ook veel minder slaapplaatsen. Soms kun je niet anders en moet je voorgeschreven trajecten volgen. Het gedeelte in Zwitserland is ongetwijfeld het mooiste. Zelf hou ik meer van Frankrijk dan van Italië, maar dat is persoonlijk. Als uitdaging kan de Via Francigena tellen en ik ben blij dat het zo goed gegaan is, ondanks de gebruikte wieltjes.

Ciao ragazze e ragazzi, ciao lieve volgers, Dankjewel voor jullie steun onderweg.



11 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieber Luc, für dein Ankommen in Rom unseren herzlichen Glückwunsch. Du hast die Strapazen mit bravour gemeistert. Genießen kannst du weiterhin. Ruhe dich aus und schlafe gut, damit du Morgen deine Lieve begrüßen kannst. Viele Grüße bitte auch an Lieve wünschen dir deine Freunde Ariane, Vanessa und Willi.

Anoniem zei

Amai Luc !!! Wat 'n ervaring, en wat 'n mooie afsluiter bij dat jonge koppel. Je heimwee is voelbaar tot in Porto, en de raad van je Duitse vrienden.is supergoed! Lieve (die ik niet ken) zal je graag weer gezond en wel binnenhalen !!!
Veilige thuiskomst en achteraf toch ook 'ns graag "life"bijprzten, happy home Relinde

Luc Bruers zei

Dank voor de mooie woorden en steun onderweg Relinde.

Luc Bruers zei

Vielen dank Willi. Schoenen Gruss aan Ariane und Vanessa.

Anoniem zei

Proficiat Luc. Je bent een mooie ervaring rijker. Het was fijn om je te kunnen volgen. Myriam

Luc Bruers zei

Dankjewel Myriam. En hopelijk komen we elkaar snel nog eens tegen in 't kamp

Anoniem zei

Proficiat Luc van Jan en bertje vanuit het noorden

Ilse zei

Proficiat Luc. Ik vond het steeds heel leuk om je verhalen van dag tot dag te volgen.

Anoniem zei

proficiat Luc, ik heb genoten van je verhalen.

Anoniem zei

Proficiat met je wandelprestatie. Dat verdient weer een gouden medaille. Respect voor je volharding en uithoudingsvermogen, zeker bij de hoge temperaturen. We hebben je reis telkens dag na dag gevolgd. De mooie foto's geven een goed beeld van je tochten weer.
Weer een item om van je to-do lijstje te schrappen.
En nu een heerlijk weerzien van je familie waar je toch ook weer naar verlangde.
Groetjes en tot ziens chris en rik

Lieve Bruers zei

Proficiat Luc, zal wel zijn dat je terug naar huis verlangt. Maar wat een ervaring zeg. Om nooit te vergeten. Dikke knuffel.

Een reactie posten